SAYlewis

Blog

Man vil som virksomhedsdrivende støde ind i flere bump på vejen. Det kan være både frustrerende og afgørende for virksomhedens fremtid. Med vores blogindlæg kan du få inspiration til at anskue problemerne fra en ny vinkel og måske gentænke din identitet

Hjælp! Hvem skal jeg sætte til at lede mit projekt?

Du står måske og skal i gang med et nyt, stort projekt. Men du er i tvivl om hvad den rigtige fremgangsmåde er for dig. Hvordan skal du gribe det an, så du sikrer dig det bedste resultat inden for budgettets rammer? Der er som udgangspunkt flere veje til et succesfuldt projekt. Så det er op til dig, at finde ud af hvad der er den rigtige løsning for din virksomhed. Vi vil dog gerne give dig en hjælpende hånd med på vejen.

Hver gang du får et tidsbegrænset projekt, er der meget på spil. Din virksomhed bruger penge og dyrebar tid på at levere et produkt eller projekt, der i sidste ende forhåbentligt øger virksomhedens omsætning og styrker dens renommé. Det er derfor vigtigt, at du vælger den rigtige til at hjælpe dig igennem fra ende til anden.

Hvem skal hjælpe mig?
Det åbenlyse valg vil umiddelbart være at sige, at det skal være en af dine medarbejdere, der kender til virksomheden, og som du har tillid til. Det kan der uden tvivl være nogle fordele ved – i hvert fald indtil du ser nærmere på faldgruberne ved dette valg.

Når du får kradset i overfladen, vil du opleve, at der kan følge nogle uhensigtsmæssige konsekvenser med ved at hive en medarbejder ind på et tungt projekt. Selvom, medarbejderen måske rent fagligt er kvalificeret til at løse opgaven. Nedenfor finder du nogle af de mest hyppige problemstillinger ved at lade en medarbejder tage roret.

At lede et tungt projekt er en halv- eller heltidsbeskæftigelse. Det betyder, at der skal være fokus på projektet, hvilket det ofte kan være svært at få ro til. Det er nærmere reglen end undtagelsen, at medarbejdere bliver forstyrret med ‘hurtige småopgaver’ af chefen, samarbejdspartnere og kollegaer, der ikke ved, eller bare ikke respekterer, at man er sat på et projekt. Hver lille opgave tager tid og bryder med fokus og koncentrationen.

Medarbejderen forstyrrer også sig selv ved samtidig at prøve at holde trit med sine ‘normale’ arbejdsopgaver. Forsøget med at balancere projektet og de daglige arbejdsopgaver fører desværre i mange tilfælde til stress. Dette resulterer i, at medarbejderen, i størstedelen af tilfældene, ikke arbejder 100% effektivt og koncentreret på projektet, hvilket er en tidsrøver, der påvirker projektets sluttelige kvalitet.

At sætte en medarbejder på som primus motor vil derfor sjældent være en god beslutning for hverken dig eller medarbejderen i den varme stol. Mange gange ønsker medarbejderen faktisk heller ikke at få projektet, da de ved, at det kommer til at koste på andre fronter – både arbejdsmæssigt og privat – men de føler sig forpligtiget til at takke ja.

Ansæt en til at stille skarpt på projektet
Hvis ikke dine medarbejdere skal tage teten på projektet, hvem skal så? Et godt bud er at investere i en løsningsorienteret konsulent, der har erfaring med at arbejde på store projekter.

“Det er alt for dyrt!”

Og ja, at ansætte en konsulent vil i første omgang syne som en større udgift end at pålægge en medarbejder ansvaret. Der viser sig dog et andet billede, når man tager et skridt tilbage og ser på det store hele.

En erfaren konsulent vil i langt de fleste tilfælde kunne sikre dig et bedre resultat, på kortere tid, end hvis du giver stafetten til en medarbejder, der enten ikke kan (eller vil) løfte opgaven. Dette, fordi du har at gøre med en person, der er vant til at arbejde med store projekter, og derfor ved, hvordan opgaven løses bedst. Konsulenten lever af at have et velplejet netværk, der både kan hjælpe med bedre priser og den stærkeste rådgivning. Ved at ansætte en konsulent, vil du derfor samtidig gøre processen mere gnidningsfri og mindre stressende for dig.

Når du beder om hjælp udefra, vil det selvfølgelig koste mere end hvis opgaven håndteres internt – men man vil samtidig også være sikret en høj kvalitet. Ligeledes er det værd at bide mærke i, at en konsulent ikke er ansat på samme vilkår som en almindelig medarbejder. Da konsulenten selv betaler både pension, ferie m.m. vil prisen også forekomme højere.

Lad SAYlewis være din hjælpende hånd
SAYlewis har flere års erfaring med projektledelse, og vi hjælper også gerne dig, hvis du har brug for en ærlig og loyal konsulent, der ved, hvad det kræver at lede et projekt. Du kan læse mere om SAYlewis’ referencer her.

Ved at lægge din projektstyring i hænderne på SAYlewis sikrer du, at dit projekt bliver gennemført hurtigt og med minimale omkostninger. Dette opnås blandt andet ved en skarp styring af stakeholders, konstant opfølgning og kritisk tilgang til indhold.

Af: Malte Cats-Abildgaard
PR- & Marketing Coordinator, SAYlewis

Er du ramt af 'The Curse of Knowledge'?

Som virksomhedsejer kan man ofte ligne et spørgsmålstegn, når det kommer til at sælge sig selv og ikke mindst sit produkt. Salget kører måske som det skal, men hvad er nøglen til væksten, du havde håbet på? Dit produkt er værd at købe, og det vil gøre dine kunders liv lettere. For ellers ville du jo ikke bruge tid, kræfter og penge på projektet. Så det er bare lige med at overbevise dine potentielle kunder om det samme…

Der findes et hav af strategier, tricks og metoder til at forsøge at få folk til at forstå dig, din virksomheds vision og værdien af dit produkt. Men har du overvejet, om du anskuer situationen forkert? Måske skal problemet ikke løses ved blot at skrue op for marketingbudgettet med det eksisterende content? At pumpe flere reklamer ud er ikke nødvendigvis løsningen, hvis du ønsker at opnå flere leads og konverteringer.

Hvad snakker du om?
Ja, det kan umiddelbart godt lyde som lommefilosofi uden substans. Lad os tage det ned på et mere praktisk niveau, hvor svaret ikke er pakket ind mellem linjerne i et åbent spørgsmål.

Har du nogensinde siddet og spillet Bezzerwizzer med dine venner, eller fulgt med i “Hvem vil være millionær”, og tænkt: “Det er da utroligt, at han ikke kan svare – alle burde vide det!”? Dette fænomen kaldes The Curse of Knowledge. Måske har spørgsmålet været nemt, men der er også en stor sandsynlighed for, at du er påvirket af din forhåndsviden. Du kan på grund af denne viden ikke forestille dig, hvordan det er ikke at vide, hvad du allerede ved.

Faktisk opstillede man i 1990 et eksperiment med formålet at påvise, hvordan forhåndsviden kan føre til, at man fejlvurderer situationer og sammenhænge. Eksperimentet hed Tappers and Listeners, og var ganske simpelt. Det ene hold fik til opgave at tromme en melodi, som alle kender (fx Happy Birthday), mens det andet hold skulle gætte sangen. Inden tapperne gik i gang, blev de bedt om at angive sandsynligheden for, at lytterne ville gætte sangen. Tapperne mente, at man burde kunne gætte sangene 1 ud af 2 gange – i virkeligheden blev der i gennemsnit kun gættet 1 ud af 40 sange.

Konklusionen på eksperimentet var, at vi, på grund af vores forhåndsviden, har en tendens til at overvurdere modtagerens evne til at forstå et budskab. Hvad der for en virksomhedsdrivende er konkret og forståeligt, kan af målgruppen nemt blive modtaget som både abstrakt og uhåndgribeligt.

Hvad skal jeg bruge det til?
Hvad betyder det for dig som virksomhedsdrivende? Det betyder, i al sin enkelthed, at du kan have gavn af at revurdere og gentænke, hvordan du henvender dig til dine kunder, og hvordan du markedsfører dig selv og dit produkt. I bund og grund skal du: Gentænke din identitet. Måske trommer du derudaf, uden at melodien er til at høre for modtageren. I stedet bør du dele din viden. Det gør du ved at give dem værktøjerne til at forstå værdien af, hvad du fortæller dem – så de kan høre, hvilken sang du trommer. Hvis ikke de kan gætte melodien, hvordan skal de så vide, om de kan spille med?

Det kan være både svært og uoverskueligt at ramme rytmen, så melodien er tydelig for modtageren. Hos SAYlewis har vi stor erfaring med at hjælpe virksomheder med at blive mere synlige og nå ud til deres målgruppe. Vi hjælper også gerne dig med at finde rytmen, så du kan koncentrere dig om at spille.

Af: Malte Cats-Abildgaard
PR- & Marketing Coordinator, SAYlewis

Kilde:
Münster, Morten
“Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”
Gyldendal, 2017

BLOG 3

Skabelon til blog 3 (Husk: du skal tilføje et nyt af de her felter, inden du indsætter blog 3. Når du er færdig, skal du gå ind i responsive (under avanceret) og gøre den synlig på alle platforme.)

Du kopierer feltet ved at finde den blå boks med 4 felter lige i midten over begge bokse. Her skal du vælge boks 2, der ligner et gennemsigtigt og hvidt stykke papir.

Skabelon til Blog 3